The Sisters Brothers

sisters

Zuzendaria: Jacques Audiard. Gidoia: Jacques Audiard, Thomas Bidegain. Aktoreak: Joaquin Phoenix, John C. Reilly, Jake Gyllenhaal, Riz Ahmed. Frantzia- AEB- Espainia- Errumania, 2018.

Istorioa: XIX. mendearen erdialdean, AEBetako Mendebalde urrunean, Eli eta Charlie Sisters anaiak soldatapeko hiltzaileak dira. Eraginkorrak dira; halere, Elik zalantzak ditu bere “lanaren” inguruan. Charlie, aldiz, hiltzaile petoa da, eskrupulurik gabea. Komodoro esaten dioten handikiaren esanetara aritzen dira, eta hark lan bat aginduko die.
Onena: Tiroketak, paisaia zabalak (zenbait Urbasan errodatuak), urrearen sukarra, mundu basaren eta zibilizatuaren arteko talka... generoaren ohiko ezaugarriak ditu filmak, baina western klasikoen kutsutik harago joan da Audiard, topiko asko alde batera utzita. Protagonista nagusiak horren erakusle: pertsonaia arketipikoak diruditenak biluzi egiten dizkigu, haien gatazka, desio, mamu eta bestelakoak, finean, haien gizatasuna, modu ederrean agerian utzita. Aktoreen lanak ere zerikusia du horretan, batez ere  John C. Reillyrenak.
Txarrena: Westerna aspaldi hil zenaren ustea. Hilotza izateko, ederki dabil trostan AEBetako zinema genero bereizgarriena, oraingoan europar batek Europan egindako lan bikainari esker. Tantaka bada ere, jarrai dezala itoginaren jarioak, halako maila badu, bederen.
Eñaut Mitxelena

Doubles vies

dobles

Zuzendaria: Olivier Assayas. Gidoia: Olivier Assayas. Aktoreak: Guillaume Canet, Juliette Binoche, Vincent Macaigne, Nora Hamzawi, Christa Theret. Frantzia, 2018.

Istorioa: Parisko argitaletxe bateko editorea da Alain. Leonard, idazlea. Selena, Alainen emaztea, lanean ez atzera ez aurrera dagoela uste duen aktorea. Valerie, Leonarden bikotekidea, politikari baten aholkulari lanpetua. Haien arteko harremanei erreparatuta, protagonisten kezkak eta korapiloak azaleratuko dira: helduaroaren krisia, mundu digitalaren eragina...
Onena: Etxean, lanean, tabernan, ohean... etengabeko hizketan aritzen dira protagonistak, gaur egungo gizartean puri-purian diren gaiak aletzen, ezezaguna den etorkizunaren itzalpean. Teknologiek iraulitako (edo iraultzen ari diren) munduan, aldaketak dakartzan zalantzak, galderak, ziurtasun edota sasiziurtasunak mahai gainean jarriko dituzte, gai jasoek eta portaera lurtarrek bat egiten duten bidean, liburugintzaren arloan hasi eta norbanako bakoitzaren baitan murgildu arte. Egiak eta gezurrak, gezurrak eta egiak; finean, hitzak, hitzak eta hitzak, ikuslea galderez bete eta erantzunak bilatzera bultzatuko dutenak. Aspertzen ez duten hitz-aspertuak, modu atseginean emanak, komedia arinaren estalkipean eta aktore taldearen lan egokiak lagunduta, Assayas zailduaren eskutik.
Eñaut Mitxelena

Green Book

greenbook

Zuzendaria: Peter Farrelly. Aktoreak: Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Iqbal Theba, Linda Cardellini, Ricky Muse, David Kallaway. AEB, 2018.

Istorioa: AEBak, 60ko hamarraldia. New Yorkeko Bronx auzoko Nick Vallelonga, italiar jatorriko morrosko zakarra, Don Shirley pianista ezagunaren gidari izateko kontratatuko dute, Shirleyk AEBetako hegoaldean egin behar duen birarako. Beltza da Shirley, eta, ondorioz, beltzei ostatu ematen dieten lekuen Green Book izeneko gida erabili beharko dute. Biran, nola ez, arraza segregazio bortitzari eta arrazismoari aurre egin beharko diete, baita nork bere aurreiritziei ere. Benetako gertaeretan oinarritutako istorioa da.
Sariak: Uzta polita biltzen ari da filma. Tartean, aski entzutetsuak: Urrezko Globoetan hiru, film onenaren Oscar saria (guztira, hiru), BAFTA sari bat... Gainera, gehienak film onenari edo aktoreen lanari eman dizkiote. Ulertzekoa, harrera ona izateko osagaiak baititu filmak.
Onena: Erritmo onean egituratua, bikain girotua, genero nahasketa neurritsua, gai gogorrak eta umore zipriztinak orekaz uztartuta, musika paregabea, aktoreen lan ona... Egoki kozinatutako osagai txukunek emaitza atsegina dakarte.
Txarrena: Atseginegia eta erosoegia, aukeran. Farrellyk ondutako platerean, jateko trabarik eragingo duen hezurrik ez da.
Eñaut Mitxelena

The Mule

mule

Zuzendaria: Clint Eastwood. Gidoia: Nick Schenk (Sam Dolnicken artikulu batean oinarrituta). Aktoreak: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Dianne Wiest, Michael Peña, Taissa Farmiga. AEB, 2018.

Istorioa: Earl Stone ia 90 urteko lorezainaren negozioak porrot egin du. Negozioa galduta, eskaintza ustez erraza jasoko du: bere autoa gidatu besterik ez, dirua irabazteko. Ezer jakin gabe, mexikar narkotrafikatzaileen kartel baterako hasiko da lanean, kokaina garraiatzen. Benetako kasu batean oinarritua dago.
Zuzendaria: Gran Torino (2008) egin zuenetik, film batean aldi berean zuzendari eta aktore aritu gabea zen Eastwood, bitartean filmak zuzentzen eta ekoizten jarraitu duen arren, eta batean aktore lana egin zuen. 88 urte ditu Eastwoodek, eta nekez irudika dezakegu zuzendari eta aktore protagonistaren lanak berriro batera hartzen maisulan gogoangarrien egile orain arte nekaezina.
Onena: Gran Torino dakar gogora The Mule-k, nahiz eta aldeak izan; ez du Gran Torino-ren mailarik, inolaz ere. Kulpa, erredentzioa, familia... Eastwooden filmografian ohikoak diren gaiak dakarzkigute Stone zaharraren ibiliek, Hollywoodeko azken klasikotzat jotzen den egilearen eskarmentuarekin. Soseguz, iaio, eraginkor.
Txarrena: Ez du kale egiten, baina ez da apartekoa.
Eñaut Mitxelena

The Favourite

favorita

Zuzendaria: Yorgos Lanthimos. Aktoreak: Olivia Colman, Emma Stone, Rachel Weisz, Nicholas Hoult, Joe Alwyn. Britainia Handia/Irlanda/AEB, 2018.

Istorioa: XVIII. mende hasieran, Ingalaterra gerran da Frantziarekin. Anne Stuart da Ingalaterrako erregina, gaixotasunak ahuldutako emakumea. Hala, erreginaren kutun Lady Sarah-k erabakitzen ditu erresumako gobernu kontuak. Honek Abigail lehengusua zerbitzaritzat hartzen duenean, baina, erreginak begiz joko du Abigail, eta egoera aldatzen hasiko da.
Sariak: Epaimahaiaren sari nagusia eta aktore onenarena (Olivia Colman) irabazi zituen iaz Veneziako jaialdian. Halere, ziurrenik, Oscar sarien dirdiraren itzalpean geratuko dira, hamar izendapen jaso baititu, tartean film eta zuzendari onenarenak.
Onena: Hiru aktore protagonisten aparteko lana. Bikain ari dira bestela ere ikuslearen arreta erraz bereganatzen duen lanean. Jakina, ezagun dira Lanthimosek hain berezkoak dituen ezaugarriak, drama eta komedia nahasten dituen garaiko film honetan: umore beltz eta gaiztoa, irudi eta egoera artegagarriak, elkarrizketa zorrotzak...
Txarrena: Bitxiak eta probokatzaileak dira Lanthimosen filmak, ezinegona eragiten dutenak. Oraingoa, agian, film arrunxeagoa da alde horretatik, ez hain zirikatzaile eta aztoragarria. Hori txarra ote den...
Eñaut Mitxelena